Pagina's

zondag 13 november 2016

PELGRIMSPAD DEEL 3



13 augustus was ik weer in Aarlanderveen en deze keer liep ik alleen en was het café wel open. Helaas, eerst moest er toch echt gelopen worden, ik had al lang genoeg gezeten in de trein en de bus.
Buiten het dorp dook ik meteen de polders in en zag ik ook al meteen de eerste molens van de molenviergang. Ik zoek deze wetenswaardigheden overigens niet zelf op, de routebeschrijving van de LAW's staan in mooie boekjes en daar vind je ook een heleboel interessante dingen over de omgeving waar je loopt.







Dus weet ik nu dat iedere molen het water 1 meter omhoog pompt zodat het uiteindelijk in de Oude Rijn geloosd kon worden zodat de mensen in de polder droge voeten houden. Het was best wel grappig om te zien dat het water aan de ene kant steeds hoger kwam terwijl het aan de andere kant laag bleef staan maar je beseft zo wel dat als er ooit iets mis gaat met de dijken dit hele gebied gewoon onder water verdwijnt.









Het was me meteen duidelijk dat ik iets met die molens wilde dus dook ik mijn quiltboeken maar eens in. In een boek van Jinny Beijer vond ik een blok dat Dutch Windmills werd genoemd. Perfect toch...
Omdat het een molenviergang was moesten er natuurlijk ook 4 blokken gemaakt worden en verbond ik ze met water.






Na een korte stop bij café 'Gezwam' in Zwammerdam,( dit verzin ik dus echt niet ) was ik al weer veel te snel in Reeuwijk. Vandaag zijn er maar 17 kilometer bijgekomen maar dat is wel 17 kilometer dichter bij Den Bosch, het eindpunt van het eerste boekje.


WORDT VERVOLGD.....

1 opmerking:

Mien B zei

Leuk geschreven Roos met bijpassend quiltblock.