Pagina's

dinsdag 1 november 2016

EEN NIEUWE QUILT, EEN NIEUW VERHAAL


Begin dit jaar ben ik, na jaren te hebben geroepen dat ik de Kennedymars in Someren nog eens zou willen lopen eindelijk begonnen met trainen daarvoor. Na veel vallen en opstaan, letterlijk, heb ik juli eindelijk die 80 kilometer uitgelopen. Maar hier begint het allemaal pas. Ik had de smaak van het lopen te pakken en zocht een nieuwe uitdaging. Die vond ik in het Pelgrimspad. Dit is een Lange Afstand Wandelpad ( LAW ) en loopt van Amsterdam naar Maastricht, 456 kilometer. Natuurlijk loop ik die niet in één keer maar met iedere keer een stukje kom je er ook. Nou denk je misschien wat dit met quilten te maken heeft.....  Met het begin van mijn Pelgrimstocht groeide ook het idee om hier iets mee te doen, als je uren alleen loopt heb je massa's tijd om na te denken dus na dag 1 zat het idee al in mijn hoofd. Ik wilde voor iedere etappe een blok maken wat met die dag te maken had.









Intussen heb ik al een stapeltje blokken klaar, ieder met zijn eigen verhaal. Ze hebben allemaal verschillende afmetingen dus hoe ik ze uiteindelijk aan elkaar ga zetten weet ik nog niet maar meestal lost zoiets uit zichzelf wel op.








Dit is het laatste blok dat ik gemaakt heb maar ook meteen het belangrijkste omdat dit het middenstuk van de quilt wordt. Ik kon nergens een blok vinden met een rugzak of loopschoenen dus heb ik van mijn schoenen en mijn rugzak      ( ja, een andere dan op de eerste foto maar die ging kapot dus moest er een nieuwe komen ) maar een afbeelding gegoogeld en nagetekend op vlisofix. Dan is het een kwestie van op stof strijken en alle lijntjes borduren, alles in elkaar zetten en afwerken en netjes met een festonsteek op de ondergrond naaien. De rood- witte rand staat voor de markering van een LAW en de bruine rand staat voor één van de vele zandpaden.





De eerste etappe ging voor mij van Amsterdam Centraal, via het Vondelpark naar het Amsterdamse bos en van daar door het Schinkelbos naar Aalsmeer, 26 km. In het Schinkelbos had ik nog een onverwachte ontmoeting met een hele familie Schotse Hooglanders. Midden in het bos, midden op het pad. Ik heb nog geprobeerd of ik er omheen kon maar heb uiteindelijk maar besloten om het hele stuk maar terug te lopen en een omweg te zoeken. Omdat het niet voor niets het Pelgrimspad heet kom je ook langs verschillende kerken en kapelletjes en daar moet ik ook nog wat mee, iets met een Cathedral Window maar dat moet ik nog verder uitwerken. 








Het eerste blok is een Amsterdammetje geworden,de zwarte rand er omheen staat voor de straten van Amsterdam. Zo krijgt ieder blok het bijbehorende pad. Zwart voor de straten in de steden, bruin voor de zandpaden en groen voor de dijkjes en weilanden. Dat is ook meteen het leukste van een LAW. Je mag over hekken klimmen en door weilanden lopen tussen de schapen en koeien, daar waar je normaal niet komt. 



WORDT VERVOLGD.....









2 opmerkingen:

Mien B zei

Fantastisch Roos !

mieke zei

Ppppfff knap hoor.
Ben benieuwd naar het vervolg.
grtjs Mieke