Pagina's

maandag 11 juli 2011

Klosjesklasje.....how to make a spoolblock


Leg de eerste twee stukjes opelkaar en speld de hoekjes precies opelkaar.

Place the first two pieces on top of eachother and pin them exact on the corners on eachother.




Ik begin altijd met het eerste steekje een stukje van de kant, de naald komt wel in het hoekje weer naar boven.

I always start the first stitch a little bit out of the corner, the neadle comes back in the corner.



Maak kleine stiksteekjes naar de andere hoek, halverwege doe ik een steekje terug.

Make little stitches to the other corner, halfway I do one stitch back.





Ik eindig met een steekje naar boven, dan maak ik op dezelfde plek nog een steekje maar dat komt alleen maar omhoog door het vierkantje.

I end with a stitch up, I make another stitch on the same place but the neadle only comes up through the square.
Ik kan nu aan de tweede kant van het vierkantje beginnen zonder mijn draad af te hechten. Ik speld dan het tweede stukje erop en werk zo verder tot alle vier de stukjes vastzitten en eindig met een dubbelsteekje.

Now I can start on the second side of the square without cutting my thread. I pin the next piece onto the square and go on the same way till the four pieces are on their place and ends with a double stitch.


Ik ben nu rond en moet de kleine stukjes nog aan elkaar naaien. Ik speld eerst de twee stukjes opelkaar en steek mijn naald zo door de laatste steek dat ik aan de kleine stukjes kan beginnen. Ik begin weer een stukje van de kant en steek dan terug in het hoekje, precies in het gaatje van de laatste steek. Dan naai ik de rest aan elkaar en knip de draad af. Dan de andere drie stukjes nog aan elkaar naaien.

Now I sew all the little pieces on the square and have to sew the little pieces. First I pin the two pieces on to eachother and put my neadle through the last stitch so that I can start with the little pieces.
I start again a little bit from the side and stitch my neadle back in the hole of the last stitch. Sew the rest on to eachother and cut the thread. Then sew the other three pieces together.


En dan heb ik een klosje klaar, op naar het volgende......

And so I finish a spoolblock and can go on to the next one....





Hopelijk is dit duidelijk voor diegene die het wilden weten.

I hope this is clear for the one's who want to know.

Groetjes....Greetings.....Roos

4 opmerkingen:

Marjolein Ztm zei

Wat handig, daar had ik nooit aan gedacht.
Maarre, je bedoeld toch zeker een rijgsteekje en geen stiksteekje. Bij een stikstekje steek je iedere keer weer terug.

Groetjes Marjolein uit Zoetermeer

Terray zei

Wat grappig om te zien hoe jij een klosje in elkaar zet....Ik doe het toch ietsjes anders.
Ik heb "geleerd" om eerst de ene zijde van het blokje te doen dan daar tegenover...dit om scheeftrekken te voorkomen. En dan de andere zijdes die tegenover mekaar liggen en dan de zijkantjes.....Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden natuurlijk. Tis maar net wat je zelf fijn vind!

Groetjes
Tertia

marion zei

dank je wel voor de uitleg, erg duidelijk.........welke maat maak jij ze?

Impera_Magna zei

Thanks for the spoolblock tutorial, Roos! I guess I have no more excuses, huh?

:)